Pohľad do histórie: ako vznikol Sanasport
29. 12. 2017
Sanasport vznikol oficiálne v roku 2009, športové potreby značky Asics však predávali v Brne naši zakladatelia už od roku 2008. Poďme sa pozrieť spoločne do minulosti a spoznať bližšie dvojicu Michal Švirga a Zbyněk Muzikář, vďaka ktorým dnes nakupujete práve tu u nás. Prečo sa rozhodli predávať športové potreby, prečo sme Sanasport a na čo sa môžete tešiť v najbližších mesiacoch?
Ako ste sa Vy dvaja dali dohromady?
Zoznámili sme sa už v roku 1993... na začiatku ako kamaráti, športovali, chodili na pivo, užívali si študentský život. Postupom času sme intenzívne hľadali aj pracovné oblasti, v ktorých by sme mohli spolupracovať. Vždy sme chceli byť vo svojom odvetví úspešní a tak sme hľadali v oblastiach, ktoré máme radi :-).
Kedy a prečo ste sa rozhodli predávať športové vybavenie?
V roku 2008 sme sa rozhodli, že popri vtedy hlavnom biznise, dovoze prírodného kameňa z celého sveta, založíme malý e-shop so športovou značkou Asics. Zbyněk poznal Asics z predošlého zamestnania, poznali sme spoločnosť, ktorá značku do Českej republiky dovážala, tak sme sa rozbehli do Prahy.
Čo ste robili predtým?
Zbyněk pracoval v rodinnej firme svojho otca, ktorý na južnej Morave vtedy prevádzkoval sieť maloobchodných predajní s obuvou. Michal pracoval v petrochémii.
Začiatky bývajú zvyčajne ťažké. Museli ste niekedy riešiť nejaký väčší problém?
Nejaký skutočný problém sme riešiť nemuseli. Bolo však potrebné prispôsobiť sa špecifickým veciam spojeným s online predajom. Zrazu je tu človek "nahý" a akákoľvek chyba, typu zle zabalený tovar, dlhší termín doručenia sa ihneď môže objaviť v recenziách všetkého druhu. Preto sme sa už od začiatku sústredili na to, aby zákazník získal všetky informácie hneď. Zaviedli sme teda telefonické poďakovanie za objednávku a mohli sme tak riešiť aj individuálne potreby zákazníka.
Je pravda, že si tento spôsob komunikácie držíte dodnes, hoci denne odbavujete stovky objednávok.
Áno, pretože firmu sme už od začiatku budovali tak, aby bola predovšetkým zameraná na maximálny zákaznícky servis. V predajni sme napríklad zaviedli diagnostiku došľapu na termickej doske, čo v tom čase bolo pre zákazníkov niečo neuveriteľné. Dostali informácie o stave svojho chodidla a došľape a okamžite návrh typologicky najvhodnejšej bežeckej obuvi. Drvivá väčšina zákazníkov sa s termínami ako supinácia, pronácia nikdy nestretla a bola zvyknutá vyberať topánky podľa značky, vzhľadu a ceny. Zrazu zistili, že je oveľa dôležitejšie než dizajn riešiť šírku chodidla a spôsob odrazu.
Predajňa v roku 2010
Ktoré značky ste predávali?
Začali sme s Asicsom a postupne sme pridávali ďalšie. Mizuno, Inov8, adidas. Vždy zavádzame značky tak, aby zapadli do nášho konceptu. Značky nezavádzame náhodne, ale tak aby do seba zapadali. Pravidelne navštevujeme medzinárodné veľtrhy, komunikujeme so športovcami, hľadáme novinky.
Ako samozrejme zákazníci vedia, značiek pribúda. Chystáte aj ďalšie?
Nové prichádza a budú prichádzať. Trh so športovým vybavením sa neuveriteľne rýchlo mení. Mení sa technologické vymoženosti aj požiadavky klientov, všetko je v pohybe. V túto chvíľu predávame viac než 30 svetových TOP značiek a k tomu aj nejaké zaujímavé menšie, celkom sme na nejakých 50 značkách. Len tento rok sme pridali napr. Columbiu, Merrell, Gatorade, New Balance, Skinners, La Sportivu, Deuter, Jack Wolfskin a mnoho ďaľších. A môžeme prezradiť, že chystáme aj ďalšie veľké prekvapenia :-).
Predajňa v roku 2012
Sanasport prišiel v roku 2009. Prečo vtedy a prečo práve názov Sanasport?
Sana znamená latinsky zdravie. Chceli sme tým vyjadriť náš prístup k odporúčaniu športovej obuvi. Urobíme diagnostiku, napríklad od bežca zistíme kde behá, ako behá, prečo behá a potom navrhneme vhodnú obuv, ktorá bude vyhovovať. Vždy neplatí, že to čo je najdrahšie, je pre každého najlepšie, ale je potrebné k výberu pristupovať individuálne.
Čo Vás vlastne na tejto práci najviac baví?
Baví nás tak povediac všetko a to veľmi :) Začínali sme na dvoch ľuďoch v malej kamennej predajni o veľkosti 16m2 v Brne na Kopečnej a dnes je nás takmer 40 v piatich mestách. Je skvelé sledovať, ako sa naši kolegovia vyvíjajú, zlepšujú, ako prichádzajú so svojou vlastnou iniciatívou a dávajú Sanasportu kus seba - a na druhé strane ako na to naši zákazníci reagujú, ako sa okolo jednotlivých predajní vytvárajú komunitné skupiny zákazníkov, účastníkov našich tréningov a spoločne trávia aj súkromný čas. Preto keď hovoríme o Sanasporťákoch, nie sme to len my, čo v Sanasporte pracujeme. Sanasporťáci sú všetci, ktorí túto našu komunitu tvoria.
Prvá predajňa bola v Brne, druhá od roku 2015 v Olomouci a tretia od minulého roku v Bratislave. Prečo práve tam?
V Olomouci sme si vyskúšali, že dokážeme riediť dve predajne zároveň. Pokiaľ ide o Bratislavu, je hlavné mesto Slovenska a má obrovský potenciál, ktorý sa potvrdil. Keď sme si pred otvorením Bratislavy prechádzali všetky vtedajšie bežecké špeciálky a ďalšie športové predajne, zistili sme, že tam chýba náš prozákaznícky prístup. Na začiatku bolo vidieť, že zákazníci sa nie vždy stretávali s individuálnym prístupom a "učili" sme zákazníkov ako topánky vyberať, prečo uprednostniť špecialistu pred veľkým obchodom v nákupnom centre. Myslím, že sa nám to darí :-).
Na jednu predajňu sa veľmi dlho čakalo, hoci záujem o ňu bol zo strany zákazníkov enormný - a od augusta je Sanasport v Prahe. Čo nám poviete k tejto predajni? :-)
Praha bude našou vlajkovou loďou. Tešili sme sa na ňu a to dlho, pretože nás v hlavnom meste chceli mať naši partneri a časť zákazníkov nás o to priamo prosila. Sme preto veľmi radi, že sme pražskú predajňu otvorili a veríme, že je pre všetkých príjemným prekvapením. Obzvlášť hrdí sme na špeciálny predajný point značky Reebok, ktorý máme ako jediní v ČR a kde nájdu naši zákazníci všetko, čo táto značka prináša na náš trh.
Dnes patrí Sanasport k absolútnej tuzemskej bežeckej/športovej špičke a darí sa mu aj na Slovensku. Aké sú ďalšie plány?
Stále pracujeme na zdokonaľovaní našich služieb. Investujeme obrovské prostriedky do našich e-shopov, rozbiehame veľké projekty ako Môj prvý beh a Topánka roku a chystáme sa v tom pokračovať aj naďalej. V šuplíku máme pripravené aj ďalšie nové projekty, predajne a mnohokrát veľmi veľkolepé plány, ale tie si zatiaľ necháme ako tajomstvo :-).
Za rozhovor ďakujeme majiteľom Sanasportu Zbyňkovi a Michalovi!
A pre vás čitateľov, ktorí nás sledujete tak starostlivo ako naši konkurenti - v nasledujúcich týždňoch, mesiacoch a rokoch sa máte rozhodne na čo tešiť :-)