Keď slnko spí a bežci vyliezajú z nôr

22. 01. 2017
Zima vie byť malebná. Avšak jej nevýhodou je, že prakticky všetok svoj voľný čas trávime po tme. A pretože ľudský mozog vníma tmu ako noc, sme cez zimu pasívnejší, viac spíme a menej sa hýbeme. Poďme to od nového roka zmeniť. Naučme sa behať v noci.
Keď slnko spí a bežci vyliezajú z nôr

Samozrejme to neplatí len pre zimu, behať v noci môžeme aj v lete. Ale kto by to robil, keď slniečko svieti od nevidím do nevidím a my s trochou snahy stíhame žiť za dvoch.

Takže prestaňme snívať o horúcich letných dňoch a zamerajme sa na temné zimné podvečery a polnočné rána. Čo nás čaká, ak vybehneme do tmy?

Pripravme sa na šok

Nie, nie je to rovnaké ako vo dne. A áno, prvý výbeh do tmy môže byť trochu šok. Náhle totiž prichádzame o pre nás úplne prirodzené schopnosti (aspoň si ich budeme viac vážiť), a to je periférne videnie a priestorové vnímanie. Vo chvíli, keď je naše zorné pole obmedzené na kužeľ trepotajúceho svetla pred nami, máme pocit, ako by všade za jeho okrajom žili levy. A s narušeným vnímaním hĺbky sa ľahko môže stať, že zle odhadneme vzdialenosť či hĺbku nejakej diery a slušne sa vysekám (šťastie, že si nás tí levy práve nevšimli!). Avšak zvykneme si, je to len o tréningu. A časom zistíme, že v tejto vzruchmi zahltenej dobe sa občas blažene uchýlime k svojmu malému svetu v kuželi svetla.

Avšak nočné behanie má svoje pravidlá. Dbajme na ich dodržiavanie najmä kvôli svojej vlastnej bezpečnosti, poťažmo aj bezpečnosti svojho okolia.

Beh v noci

1. Buďme vidieť

Toto je základné a asi najdôležitejšie pravidlo zo všetkých. Ak nie sme vidieť, sme v podstate mŕtvy muž. Myslime na to, že aj vodiči sú v noci obmedzení na pár metrov svetla pred sebou a nie, nezmetú nás schválne.

Takže, nech beháme kdekoľvek, vždy si dajme záležať, aby sme na sebe mali dostatok reflexných prvkov a to zo všetkých strán. A pozor, nie všetko, čo tak na prvý pohľad vyzerá, je reflexné. Vyberajme preto kvalitné a preverené kúsky.

2. Nosme čelovku

Bez čelovky ani ranu. Nikoho z nás by asi nenapadlo vbehnúť bez zdroja svetla do úplnej tmy. Najmä v zime sa ale môže stať, že vyrazíme ešte za šera, a noc sa nepozorovane prikradne skôr, než sme ju čakali. Nespoliehajme na to, že nás nedostihne. Má natrénované.

Akú čelovku si zaobstarať?

Ak vyberáme čelovku výhradne na behanie, dôležité sú pre nás nasledovné parametre:

  • Hľadajme skôr bodové než rozptýlené svetlo. Pri behu sa potrebujeme rýchlo orientovať a vidieť ostro akékoľvek prekážky a štruktúru terénu.
  • Zamerajme sa na intenzitu svietenia. Lumen je jednotka svetelného toku, teda jednoducho povedané energie, ktorú zdroj vyžiari ako svetlo počas jednej sekundy. Univerzálnou hodnotou, ktorá by nám vo väčšine prípadov mala stačiť, je 100 lm. Pre pohodlný beh v neosvetlenom teréne zvoľme čelovku s viac lumenmi, v meste a na miestach, kde je dostatok svetelného smogu, ich stačí naopak menej.
  • Pozor! Nenechajme sa obalamutiť hodnotou max. lm. Tá totiž značí hodnotu svetelného toku, ktorú ale zdroj dlho nevydrží. Pátrajme po dlhodobom svietení, prípadne po možnosti regulácie svetelného toku.
  • Odtieň svetla, teda jeho teplota, je zásadný. Hľadajme farbu čo najbližšie bielej. Tónovanie do žlto-oranžova alebo do modra zhoršujú rozlišovanie drobných nuáns pri pohybe a unavujú oči.

A ešte jedno pravidlo ohľadom čelovky: Akonáhle ju rozsvietime, strážme si, aby sme sa nepozerali okoloidúcim do očí. Aj keď sa totiž chceme na svojho protibežca usmiať, akurát mu svojím tretím okom vypálime na sietnici nepekný odkaz.

Beh v noci

3. Nabitý mobil so sebou

Môže sa to zdať ako zbytočná záťaž. Rovnako nechceme, aby nás pri behu rušili nejaké "naliehavé" telefonáty. Takže prečo ťahať mobil? Pretože nám môže zachrániť život. Doslova.

V najhoršom prípade nám či okoloidúcim poslúži na privolanie pomoci (to keby nás predsa len napadli tie levy). Menej desivé scenáre hovoria o vybitých čelovkách, kedy sme náhle vďační aj za svetielko z displeja, alebo o strate orientácie, kedy nás GPS zachráni pred nocou strávenou niekde v lesoch medzi Bukovou a Cerovou. A to sa hodí.

Vyskúšajte napríklad niektorú z radu mobilných bežeckých aplikácií, ktoré nielen postrážia vašu lokáciu, ale vám aj poskytnú komplexné informácie o tom, ako si pri tréningu vediete. Môžete tak dlhodobo sledovať svoj výkon a pokroky.

Běh s mobilem

4. Behajme tam, kde to poznáme

Jasné, nie je to taký adrenalín, ako predierať sa za tmy úplne neznámym terénom. A tiež nie sme paranoidní, každý predsa vie, že levy žerú skôr cyklistov ako bežcov.

Avšak vo chvíli, keď zlyhá technika, či na nás Šťastena zanevrie v inom ohľade, bude pre nás ľahšie sa zorientovať a riešiť patálie niekde, kde sme aspoň raz v živote boli za svetla.

5. Pozerajme sa pred seba

Beh za tmy zvádza k tomu pozerať sa priamo pod nohy. To je však najľahší spôsob, ako si ublížiť. Takže hlavu hore a sledujme cestu asi 10 až 20 metrov pred sebou. Vďaka tomu budeme mať lepší prehľad o tom, čo nás čaká a dostatok času na to reagovať. Môžeme tak zvoliť najlepšie miesta pre došľap a s predstihom sa vyhnúť prekážkam. Najmä pri zbehoch z kopca vo väčšej rýchlosti je perfektné čítanié terénu zhruba 10 metrov pred sebou úplne zásadné!

6. Hudba nás metie

Najdôležitejším ľudským zmyslom je zrak. Pri behaní za tmy sa na neho však nemôžeme stopercentne spoľahnúť, preto na orientáciu v priestore potrebujeme ešte iné čidlo. A pretože náš čuch všeobecne za veľa nestojí, majme nastražené uši.

Akokoľvek radi beháme s hudbou, v noci nechajme slúchadlá radšej doma. Len tak budete počuť tie podozrivé kroky za vami, či pod vrstvou snehu praskajúcu vetvu nad vašou hlavou. A to sa oplatí.

7. Dámy, trénujte nepravidelne

A teraz jeden tip (nielen, ale najmä) pre ženy. Akokoľvek ste neohrozené a akokoľvek rýchlo viete utekať, napriek tomu pre svoje bezpečie urobte ešte aspoň toto: Meňte často a náhodne trasy aj čas, kedy beháte. Vďaka nepravidelnosti vášho tréningu nebude pre "levov" tak ľahké si na vás niekde počkať a na minútu presne si vás uloviť tamto v zákrute za mestom. Ale hlavne nebyť paranoidní! ;-)

Beh v noci s partákom

8. Parťáka so sebou

Inou variantou, ako sa vyhnúť nebezpečenstvu, je behať vo dvojici či ideálne v partii. Bude vás viac, nebudete sa báť vlka. Ani leva.

Pokiaľ ste ale zaťatý bežec solitér a využívate beh ako ventil vo chvíli, keď naozaj, NAOZAJ chcete byť sami, vyberte si za parťáka aspoň peprový sprej. Nebude vás zdržiavať, nebude na vás hovoriť, ale keby to náhodou bolo potrebné, môže vás vytiahnuť z kaše.

9. Užívajte si

Posledné pravidlo pre behanie v noci: Proste si to užívajte. Kedy inokedy zažijete taký pokoj a mier, než vo chvíli, keď všetci okolo spí, alebo sú aspoň zalezený v teple a pozerajú na Ordináciu? Využite tieto vzácne okamihy a naberte sily pre ďalší deň. Nočný beh vás mnohokrát nabije viac než hodinka spánku naviac.

A čo vy? Už ste objavili čaro nočného behu?

Ak nie, teraz ste pripravení.

Tak šťastnú cestu!


Čo hovoria naši zákazníci?

Ďalšia užívateľské recenzie »
Mirec Pridané: 31. októbra 2017
100 %
Odporúča obchod
  • Všetko bolo ok
Overený zákazník Pridané: 29. októbra 2017
100 %
Odporúča obchod
  • vyborny personal, kvoli ktoremu sa vzdy oplati Sanasport navstivit a nakupovat tam

  Máte nejakú otázku? Potrebujete pomôcť? Zavolajte nám na +421 948 251 545

 

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.