Vyberte kategóriu Zavrieť
info@sanasport.sk Odpovieme do 24 hodín

Crossfit: komerčný nezmysel alebo zdravé cvičenie?

12. 12. 2018
V posledných rokoch zažíva crossfit obrovský boom. Často je označovaný skôr ako módna záležitosť prepchatá komerciou, než ako účinný šport. Ako je to naozaj?
Crossfit: komerčný nezmysel alebo zdravé cvičenie?

Čo je CrossFit

CrossFit je funkčný cyklický tréning, ktorý posilňuje celé telo a má za snahu prehĺbiť všestrannosť pohybu. Podstatou je celkové zosilnenie a získanie lepšej fyzickej kondície. Jeho pôvod je v spojení gymnastiky, silového tréningu a tréningu rýchlosti.

V základnej myšlienke je to rovnaká forma komplexnej fyzickej pripravenosti, akú šíril Sokolský spolok s Miroslavom Tyršom na čele.

Zakladateľom je bývalý gymnasta Greg Glassman, ktorý ako prvý vytvoril cvičebný plán, založil oficiálnu CrossFit posilňovňu, zároveň založil časopis CrossFit Journal a neskôr tiež doménu crossfit.com.

V dnešnej dobe je CrossFit jedným z hlavných silových a kondičných programov pre vojakov, majstrami bojových umení a stovky profesionálnych športovcov. Pravidelným cvičením CrossFitu totiž dosiahnete nielen na pevnejšie telo, ale aj na celkovo vyššiu kondíciu.

Crossfit

Ako robiť CrossFit

Začiatočníci cvičia iba s vlastnou váhou, pokročilejší so závažím. Postupne do tréningu zapájate viac a viac prvkov z atletiky, veslovania, gymnastiky prípadne vzpierania s cieľom vynikať vo všetkých oblastiach.

CrossFit je mladý, ale účinný typ cvičenia. Začiatočníkom väčšinou stačí len pár minút cvičenia a ich fyzická sila odchádza geometrickým radom. Čím viac ste v začiatkoch unavení, tým vyšší progres na sebe budete pozorovať pri nasledujúcich cvičeniach.

Typický CrossFit tréning je zložený z dvoch častí. Prvou časťou je rozcvička.

Rozcvička pozostáva z cvikov s vlastnou váhou - zhyby, kľuky, drepy. Má za cieľ predovšetkým prehriatie všetkých svalov. Ak ste dostatočne rozcvičený a prehriaty, nastáva 2. fáza - samotný tréning. U začiatočníkov trvá vždy maximálne 30 minút.

Veľmi dôležitá je pri CrossFite dobrá (najlepšie dokonalá) technika. So zlou technikou (navyše so závažím) si koledujeme o poriadne problémy so svalmi, väzmi, kĺbmi, stavcami aj bedrami!

Obľúbené sú skupinové tréningy, kde ide o vzájomné hecovanie, motiváciu a prekonávanie samého seba za mohutného povzbudzovania. Lepší výkon nesmie byť na úkor zlej techniky - ako už bolo spomenuté, tým si len privoláte zranenie alebo zničíte kĺby.

Aj skúsení crossfiťáci sa zhodujú, že najťažšie je začať a že aj trojminútové cvičenie môže byť únavnějšie než polhodinové.

Crossfit

Jedlo a CrossFit

Ďalším dôležitým aspektom je strava. Ku CrossFitu sa často odporúča tzv. paleo strava, teda strava, ktorú jedli naši predkovia. Jedná sa hlavne o vylúčenie sacharidov - predovšetkým tých umelých. Je sa len mäso, vajíčka, ovocie, zelenina a oriešky.

Tip: vedeli ste, že všetky oriešky aj semienka (vrátane strukovín) by sme najprv mali namočiť do vody (najlepšie na 24 hodín) a až potom jesť? Vyplavia sa tým látky, ktoré nie sú pre telo prospešné. Orechy (a ďalšie) obsahujú tieto látky kvôli odstrašeniu živočíchov, ktorí ich inak zjedia (a zabránia tým reprodukcii rastlín). Ak sa látky "nevylúhujú", telo s nimi musí bojovať, prípadne semienka vôbec nenatrávia.

Ani paleo strava nemusí byť ideálna pre každého. Vždy je dobré si stravu strážiť, ale neodopierať si na čo máte chuť a už vôbec nie vyčítať si, keď zjete nejakú tú neplechu. Rovnako ako cvičenie by vám strava mala život uľahčiť, nie skomplikovať.

Crossfit strava

Na toto bacha

Nikdy nie je dobré snažiť sa z nuly urobiť 100 %. Pokiaľ s cvičením nemáte veľa skúseností, nesnažte sa hneď o plnohodnotný tréning špičkového atléta. Štýl: "Nikdy som síce nič moc nerobil (a), ale teraz začnem, budem chodiť cvičiť každý deň, z jedálnička urobím dietníček a budem jesť len podľa návodu." nefunguje! Áno, na začiatku možno uvidíte posun, ale keďže vaše telo nedostalo šancu prispôsobiť sa, nebude schopné sa neustále posúvať na vyššie úrovne.

Cvičte najprv trikrát týždenne a postupne si formujte stravu tak, ako vám vyhovuje - samozrejme bude dobré, keď sa vyhnete tučným, vyprážaným a ultra mastným jedlám, aké dostanete na každom rohu. Rovnako tak sa vyhnite horám cukru.

Počúvajte svoje telo, samo si povie o prídavok cvičenia. Rovnako tak si telo vyhodnotí, čo chce a potrebuje jesť, a čo mu komplikuje rozvoj.

Ak prídete ako začiatočník do crossfitovej posilňovne, kde sa vás ujme tréner, urobte si obrázok o jeho skúsenostiach. Ak je skúsený a má naozaj záujem o rozvoj vašej sily a kondície, ešte pred cvičením sa bude pýtať na vaše skúsenosti so športom, váš zdravotný stav a na predchádzajúce zranenia. Nehanbite sa a buďte úprimní - vyhnete sa tým zbytočnej bolesti.

Crossfit

Keď pri prvej návšteve budete počuť len: "Čau, ja som Milan. Tak poď, trochu sa zahrejeme a potom si dáme do tela!", Radšej sa rovno otočte a choďte preč - tento svalový nadšenec bude iba hazardovať s vašim zdravím.

Pozor dávajte aj na techniku ​​a cviky. Nepúšťajte sa do zbytočného dvíhania závažia. Snažte sa cvičiť so svojou vlastnou váhou. Ak vám niektorý cvik nejde, uľahčite si ho (alebo ho vynechajte), postupom času sa posuniete ďalej.

Už to bolo spomenuté, ale radšej ešte raz: nenaháňajte sa za najlepšími výsledkami, keď nemáte dobre zvládnutú techniku. Buďte trpezliví. Vaša trpezlivosť vám prinesie ovocie (nielen do paleo stravy). Ak ste příliš hrr, telo povie: "Prr!" a pošle vás k MUDr.! A za to nestojí žiadne cvičenie.

Crossfit

Čo si na CrossFitu zamilujete

  • Cviky sú komplexné a čiastočne zahŕňajú aj každodenné činnosti.
  • Pokiaľ si píšete tréningový denník, môžete ľahko porovnať svoje výkony, sledovať svoj progres a byť tak nabití novou motiváciou a energiou - zvlášť, keď po čase zopakujete zostavu, ktorá vám na začiatku dala naozaj zabrať.
  • Budete efektívne spaľovať tuk vďaka vysokej intenzite cvikov (až 24 hodín po konci cvičenia).
  • CrossFit nestojí veľa času - stačí aj 15 či 30 minút denne (ale denne iba tí skúsenejší!).
  • Váš tréning (WOD) nikdy nebude rovnaký! Vďaka kombinácii stoviek cvikov a počtov opakovaní je každý tréning nový, zábavný a veľmi náročný (WOD = Workout Of the Day - do slovenčiny: "Zostava na dnešný deň").
  • Vďaka pokročilejším tréningom (napr. so závažím) naberiete svaly i celkovú silu tela.

Vybrať veci na Crossfit


Cenový trhák
-65 %
Reebok Running Tight AOP
Dámske bežecké legíny Reebok Running Tight AOP
17,83 € 50,94 €
už len 4 ks za túto cenu
Akcia zmizne za
3:00:35:36

  Máte nejakú otázku? Potrebujete pomôcť? Zavolajte nám na +421 948 251 545

 

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.